ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΤΟΥ ΚΥΒΟΥ
Ο Κύβος του Ρούμπικ είναι αναμφίβολα ένα παζλ υψηλής πολυπλοκότητας. Αυτό σημαίνει πως, όπως κάθε σύνθετο πρόβλημα, έτσι και ο κύβος επιδέχεται ποικίλους διαφορετικούς τρόπους ανάλυσης και προσέγγισης μέχρι την τελική λύση. Ανά τα χρόνια έχουν μελετηθεί πολλές μέθοδοι για να επιλύσει κανείς τον 3X3 Κύβο του Ρούμπικ, με απλούστερη και δημοφιλέστερη ανάμεσα σε cubers περιορισμένης εμπειρίας, την Μέθοδο των Αρχαρίων.
H Μέθοδος των Αρχαρίων
Η συγκεκριμένη μέθοδος της οποίας επεξήγηση μπορείς να βρεις πατώντας εδώ αποτελεί την ιδανική επιλογή για να πραγματοποιήσει κανείς την πρώτη του επαφή με την επίλυση του κύβου, καθώς απαιτεί την εκμάθηση ενός πολύ μικρού αριθμού αλγορίθμων, εισάγοντας τον λύτη ομαλά στις βασικές έννοιες του κύβου. Ωστόσο, η Μέθοδος των Αρχαρίων παρουσιάζει αναπόφευκτα χαμηλό «ταβάνι», δίνοντας στις καλύτερες περιπτώσεις χρόνους επίλυσης γύρω στα 25 – 30 δευτερόλεπτα.
Έτσι, όσοι cubers επιθυμούν να «κατεβάσουν» ακόμα περισσότερο τους χρόνους τους καταπιάνονται με την εκμάθηση νέων, πιο σύνθετων μεθόδων. Στο παρόν άρθρο γίνεται αναφορά στις τέσσερις πιο διαδεδομένες εξ αυτών, προκειμένου να επιλέξει ο καθένας ποια ταιριάζει καλύτερα στον ίδιο ώστε να αναβαθμίσει την επίλυση και να βελτιώσει τις επιδόσεις του.
CFOP (γνωστή επίσης ως Fridrich)
Η CFOP είναι η δημοφιλέστερη μέθοδος στον κόσμο αυτή τη στιγμή και αυτή που χρησιμοποιείται από τους περισσότερους cubers παγκόσμιας κλάσης. Το παγκόσμιο ρεκόρ στην κατηγορία 3X3 έχει σημειωθεί, έως τον Μάρτιο του 2022, με την μέθοδο CFOP.
Η CFOP χαρακτηρίζεται από το μεγάλο πλήθος αλγορίθμων που απαιτεί η εκμάθηση της, καθώς προϋποθέτει την εξοικείωση με 78 βασικούς αλγόριθμους (οι προχωρημένοι cubers εξελίσσουν την μέθοδο ακόμα περισσότερο, αφομοιώνοντας εκατοντάδες επιπλέον αλγόριθμους).
Σε ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα της, η CFOP απαιτεί σε συγκριτικά μικρό βαθμό την διαίσθηση και την πρωτοβουλία του λύτη. Μικρότερη ανάγκη για σκέψη οδηγεί σε ταχύτερη περιστροφή, επιτρέποντας στους γρηγορότερους cubers μέση ταχύτητα περιστροφής 10 κινήσεων τον δευτερόλεπτο. Έτσι, η CFOP εκμηδενίζει τις απώλειες χρόνου που θα προέκυπταν από τον συνολικά μεγαλύτερο αριθμό κινήσεων που απαιτούνται κατά την εφαρμογή της (οι κορυφαίοι cubers χρειάζονται περίπου 55 κινήσεις για λύσουν τον κύβο με την μέθοδο CFOP, αριθμός αρκετά μεγάλος συγκριτικά με τους υπόλοιπους προηγμένους τρόπους επίλυσης). Επιπλέον, η CFOP μεταφέρεται εξαιρετικά και σε κύβους μεγαλύτερων διαστάσεων, κυριαρχώντας στις προτιμήσεις των φίλων των συγκεκριμένων κατηγοριών.
Συνολικά, η CFOP παρουσιάζει μεγάλα περιθώρια εξέλιξης, καθώς στο διαδίκτυο μπορεί να βρει κανείς εκατοντάδες τεχνικές εκμάθησης, που διαρκώς αναπτύσσονται τα τελευταία χρόνια. Αυτό, την καθιστά ως την πιο αγαπητή από cubers που έχουν τελειοποιήσει την Μέθοδο των Αρχαρίων και επιθυμούν να εξασκήσουν τις ικανότητες τους στο επόμενο επίπεδο, εύκολα και γρήγορα.
ROUX
Η Roux είναι η δεύτερη πιο δημοφιλής μέθοδος πίσω από την CFOP, με την οποία παρουσιάζει εν γένει αντίθετα χαρακτηριστικά. Προσφέρει τη δυνατότητα πολύ εργονομικών λύσεων, με μέσο όρο κινήσεων που ανέρχεται στις 45. Οι περιορισμένες απαιτήσεις για περιστροφή του κύβου την καθιστά ιδανική για λύσεις με το ένα χέρι και για αυτό συχνά προτιμάται στο συγκεκριμένο αγώνισμα.
Η εφαρμογή της Roux σημαίνει την εξοικείωση με μόλις 42 αλγορίθμους, αριθμός σημαντικά μικρότερος από τις υπόλοιπες τρεις speedcubing μεθόδους. Και αν αυτό συχνά βοηθάει για να ανεβάσετε «πάτωμα» των λύσεων σας, αντίστοιχα περιορίζει το «ταβάνι» που μπορείτε να φτάσετε χρησιμοποιώντας την Roux. Τα περιθώρια εξέλιξης που επιτρέπει η συγκεκριμένη μέθοδος σίγουρα δεν είναι τα βέλτιστα, γεγονός που αποθαρρύνει τους παγκόσμιας κλάσης cubers από το να την επιλέγουν για τις προσπάθειές τους.
ZZ
Εμπνευσμένη από τον Zbigniew Zborowski (του οποίου φέρει τα αρχικά), η μέθοδος ZZ ξεχωρίζει για το μεγάλο πλήθος διαφορετικών σεναρίων που την απαρτίζουν. Απαλλαγμένη καθολικά από Front και Back κινήσεις κατά την επίλυση, η ZZ επιτυγχάνει πολύ αποτελεσματικές λύσεις για cubers που είναι διατεθειμένοι να εντρυφήσουν στους πολλούς διαφορετικούς αλγόριθμους με τους οποίους μπορούν να επιλυθούν το πρώτο και το τελευταίο επίπεδο του κύβου.
Κλειδί για να τελειοποιήσει κανείς την συγκεκριμένη μέθοδο είναι να «γυμνάσει» το μάτι του ώστε να μπορεί κατά την επιθεώρηση του κύβου να οραματιστεί το λεγόμενο Edge Orientation (EO) που απαιτείται για την επίλυση της λευκής πλευράς και πραγματοποιείται όπως στην εικόνα από πάνω. Ύστερα, η επίλυση του κύβου συνεχίζει απρόσκοπτα και γρήγορα, ενώ ο κάθε cuber μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε πλήθος υπό-μεθόδων για την επίλυση του τελευταίου επιπέδου.
Με μέσο συνολικό πλήθος κινήσεων στην περιοχή του 50, η ZZ προτιμάται της CFOP για One-Handed λύσεις, υστερώντας όμως της Roux. Πολύ ισχυρή μέθοδος για κατηγορίες 6X6, 7Χ7.
PETRUS
Η μέθοδος Petrus είναι σίγουρα η πιο ξεχωριστή όσον αφορά το «χτίσιμο» του κύβου στην πορεία προς την επίλυση του. Αυτή της η ιδιαιτερότητα ευθύνεται για την μικρότερη δημοφιλία της στους ταχύτερους cubers του πλανήτη, γεγονός που με τη σειρά του την καθιστά αδοκίμαστη σε κορυφαίο επίπεδο.
Με μέσο όρο απαιτούμενων κινήσεων που κυμαίνεται μεταξύ 40-50, η Petrus υστερεί σε εργονομία στα αρχικά στάδια επίλυσης του κύβου αλλά αντλεί στοιχεία από την ZZ για το τελευταίο επίπεδο βελτιώνοντας τελικά την ταχύτητα περιστροφικών κινήσεων ανά δευτερόλεπτο.
Οι δυνατότητες της παραμένουν ακόμα σε ένα βαθμό ασαφείς στην κυβιστική κοινότητα, με την απήχηση της πάντως να κινείται ανοδικά και την βάση δεδομένων γύρω από την Petrus να εμπλουτίζεται μέρα με τη μέρα. Έως τις αρχές του 2022, η Petrus είναι βιώσιμη μέθοδος για τα αγωνίσματα επίλυσης με το ένα χέρι, ενώ σε κατηγορίες άνω της 3X3 σίγουρα παραμένει μη ανταγωνιστική έναντι της CFOP.